Provoz jak na karlovarce, a jen jeden přechod!
Kolony aut se valí přes Lišany
LIŠANY. Opravdu to teď vypadá, jako by přes Lišany vedla karlovarka. Po otevření nového dálničního úseku od Nového Strašecí do Krušovic se stalo to, čeho se obyvatelé obce obávali. Část řidičů, kteří jedou ve směru od Prahy, nesjíždí z dálnice už v Novém Strašecí jako dosud, ale svezou se po novém úseku až za Krušovice a po karlovarce pokračují na Krupou. Teprve na Šustně odbočí a do Rakovníka dojedou přes Lišany. A totéž se děje i v obráceném směru. Provoz v obci se tak významně zahušťuje. Jenže dopravní infrastruktura není na takovou zátěž vůbec připravena.
Odhadovali dvojnásobek
„Dle sčítání dopravy z roku 2016 projede naší obcí denně 3 637 vozidel. Pro porovnání přes Rudu je to 7 200 vozidel. Po dostavbě dálnice očekávám, že počet vozidel projíždějící naší obcí stoupne na dvojnásobek,“ odhadoval na FB Lišaňáci minulý rok v září zastupitel Petr Hoffmann. A na jeho slova, zdá se, skutečně došlo.
Během všedního dne jsme v čase od 13.30 do 14.30 napočítali 338 osobních aut, 18 nákladních vozidel a 4 autobusy. „To je podle mého názoru čas dopravní špičky. Podobně velký provoz ale nastává i mezi 16. a 17. hodinou, kdy se vracejí lidé ze zaměstnaní v Praze,“ odhaduje naše kolegyně Renáta Fryčová, která v Lišanech bydlí. Auta projíždějí obcí nepřetržitě. Snad až po 20. hodině se provoz trochu zklidní, jinak je dopravní zátěž de facto celodenní.
Další zebry nepovolili
Přitom v obci je jen jeden přechod pro chodce, který je navíc v nepřehledné křižovatce u obecního úřadu, kde průjezd po hlavní silnici komplikuje i pravoúhlá zatáčka. „Chtěli jsme zřídit v obci ještě další dva přechody pro chodce. Jeden u rybníka směrem k autobusové zastávce, druhý u ubytovny. Ale odbor dopravy a další orgány, které se k tomu vyjadřovaly, naši žádost zamítly s tím, že silnice je v tom místě příliš široká, takže by to vyžadovalo vybudování ostrůvku a další úpravy,“ vysvětluje starostka obce Dana Medřická.
Dalším kritickým místem je most na konci obce směrem k Rakovníku, na kterém chybí regulérní chodníky. Přitom je to jediná cesta ke hřbitovu, takže zejména nyní v adventním čase je tu poměrně značný pohyb osob. I tento problém se vedení obce snažilo řešit s krajským úřadem, který je správcem komunikace. Opět bezvýsledně.
A na čem vlastně žádosti o další přechody ztroskotaly, vysvětluje vedoucí odboru dopravy František Fröhlich. „My jsme správní orgán, který zahajuje řízení, kde se k žádosti vyjádří dopravní policie a vlastník komunikace. V případě Lišan skončilo jednání tím, že k výstavbě nové autobusové zastávky a nových přechodů dojde až s rekonstrukcí silnice. Ta byla zatím provedena z obou stran až na hranici obce. Další etapa, která zahrnuje uvedené stavby, má následovat, ale termín zatím neznáme. Ten je věcí krajského úřadu,“ uvedl František Fröhlich.
„Jediné, co se podařilo, byla instalace ukazatelů rychlosti. Když řidiči vidí, že jedou více, než by měli, většinou uberou, takže aspoň tohle nějak funguje,“ uzavírá starostka.
Pavel Sklenička