Hotová je přeložka na Slaný, u Krupé začal výzkum

Stavba dálnice D6 finišuje

RAKOVNICKO. Pokud jezdíte směrem na Prahu přes Krušovice, Řevničov a Nové Strašecí, určitě jste si všimli, že stavba dálnice tu probíhá v plném proudu. V lednu začal archeologický výzkum v Krupé, který předchází stavbě dalšího úseku D6.

Stavba úseku dálnice D6, která obchází obec Krušovice a Řevničov, se pomalu blíží do finále. Podle tiskového mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Sudeckého je termín zprovoznění těchto úseků plánován na prosinec letošního roku. Do konce dubna by měla být navíc otevřena silnice číslo III/2372 vedoucí na řevničovské vlakové nádraží.

Hotové mosty i přeložka

Trasa dálnice dostala už svoji podobu, po části se dokonce jezdí. Nájezd na ni je za odbočkou k rybníku Bucek a po nové komunikaci se dostanete až ke kruhovému objezdu v Novém Strašecí. Stavaři sem svedli provoz, aby postavili další dva pruhy dálnice „Dokončeno je napojení na stávající I/6 v Krušovicích a také přeložka silnice I/16, a to včetně mostu. Na rozestavěné hlavní trase jsou v realizaci všechny mosty včetně mimoúrovňové křižovatky,“ řekl mluvčí. A most přes rokli Krušovického potoka už stojí.

Právě díky v prosinci zprovozněné přeložce silnice číslo I/16 vedoucí na Slaný, ubyl zhruba o třetinu provoz v centru Řevničova. „Už toto je pro obec poměrně velká úleva, protože z centra Řevničova auta přeci jen ve větší míře zmizela. Silnice dříve vedla kolem školy, kam denně chodí 200 dětí. Takže tím úbytkem povozu se zvýšila bezpečnost dětí,“ zhodnotil starosta Jiří Petráček.

Život se stavbou

Podle starostů Krušovic i Řevničova se v obcích nejhůře žilo během prvního roku stavby, kdy tu probíhaly zemní práce. „Stavba jde, jako když bičem mrská, a samo sebou taková velká stavba přináší i problémy. Je to omezení některých lokalit, kde je větší provoz stavebních strojů. Ale myslím si, že to nejhorší máme za sebou. To byl ten první rok, když se dělaly vyloženě zemní práce a převážela se zemina z jedné strany na druhou. Teď už dělají těleso dálnice a místní komunikace už proto nepotřebují, najíždějí trasou dálnice,“ vysvětlil řevničovský starosta.

Také v Krušovicích je nyní relativní klid a nejvíce občany i obec trápí bahno, které těžká technika vyváží ze stavby na silnice. „Větší komplikace nebo problémy nepociťujeme. V létě nás trápil prach, ale s tím je teď klid. Občané si už na stavbu zvykli. Vědí, že se to udělat musí,“ řekla starostka Krušovic Markéta Fröhlichová.

I když stavba život zkomplikovala, obce žádnou kompenzaci od stavebních firem nedostávají. Pouze ŘSD jim platí za zábory a pronájmy pozemků. Stavební firmy se ale snaží vycházet obcím vstříc. „Předloni jsem žádali stavební firmu o sponzorský dar na sportovní akci, a ten jsme dostali. Případně od firmy využíváme nějakou technickou pomoc,“ prozradila krušovická starostka.

V Řevničově těžká technika poničila některé komunikace a firma přislíbila jejich opravu. Ulice Pod Džbánem to odnesla ze všech nejvíce. „Je smlouva s Metrostavem, že to letos opraví. Tak uvidíme, jak se k tomu postaví.“

V Řevničově také nyní řeší nové účelové komunikace, protože stavba znemožnila zemědělcům přístup na některé polnosti.

Všichni se ale shodují, že až bude stavba dokončena, občanům se uleví od provozu a za čas si nikdo na komplikace se stavbou spojené ani nevzpomene. „Je to daň za to, že chceme něco nového. Kouzelný proutek nikdo nemá. Takže to musíme ty tři roky vydržet,“ podotkl Jiří Petráček

Přípravy na další úsek

V lednu byl v okolí kostela v Krupé zahájen záchranný archeologický průzkum, který bude předcházet samotné stavbě dalšího úseku dálnice D6. „Práce zahrnují geodetické zaměření, odkryv a preparaci nálezových situací a dále zpracování, konzervaci a laboratorní zpracování nálezů s následným vytvořením odborné analýzy,“ stojí na webu ŘSD. Archeologický průzkum by měl být hotový do konče července letošního roku. Stavba úseku v délce 6,5 km naváže na budovaný úsek D6 za Řevničovem a Krušovicemi. „Předpokládané zahájení stavby je v 1. čtvrtletí roku 2021, konkrétní termín bude záležet na průběhu výběrového řízení,“ vysvětlil mluvčí. Výstavba tohoto úseku potrvá zhruba 36 měsíců.

Renáta Fryčová

« Zpět