Mráz až do konce ledna

RAKOVNICKO. Na to, kde se vzaly lednové dlouhotrvající mrazy s nezvykle nízkými teplotami, jsme se zeptali mluvčího úseku meteorologie a klimatologie ČHMÚ RNDr. Petra Dvořáka. „Výrazné mrazivé počasí v těchto dnech souvisí s tlakovou výší, která se udržuje nad velkou částí Evropy. Tlaková výše přináší jasné počasí a utišení větru. K tomu je navíc zemský povrch pokryt sněhem, který velmi dobře vydává dlouhovlnné záření a dobře se tak ochlazuje. Při jasných a bezvětrných nocích tak teplota vzduchu klesá k –15 až –20 °C, v kotlinách a údolích se dokonce může usadit velice studený vzduch o teplotě i kolem –30 °C,“ říká Petr Dvořák.

Nejchladněji u jezírek

Rakovnicko sice nemá až tak extrémní lokality, jako jsou Horská Kvilda na Šumavě nebo Jizerka v Jizerských horách, ale přesto je tu několik míst, na kterých bychom si mohli užít větších mrazů. „Patří sem kaňon Skryjských jezírek, kde bývá velká zima i při jasných letních nocích, natožpak v zimě, kdy sem za celý den nepronikne sluneční záření a v hlubokém zářezu skal se celou noc ukládá velice studený vzduch. Studená jsou i další, méně uzavřená údolí, např. údolí Úpořského potoka, Ryšavy, Klíčavy nebo Javornice. Takže se třeba i na Rakovnicku najdou ,lovci mrazů‘, kteří mezi sebou soutěží, kdo naměří nejnižší teplotu,“ směje se meteorolog. Na stanici, kterou Petr Dvořák provozuje v Roztokách u Křivoklátu, byla zatím naměřena nejnižší teplota –16,1°C v 6.26 ráno 7. ledna. Podle Petra Dvořáka se mají mrazivé dny udržet do konce ledna, sníh už by na Rakovnicku připadnout neměl.

Vlaky zatím jezdí

Železniční dopravu prozatím mrazy nijak „nevykolejily“. Všechny spoje, které křižují v Rakovníku, jezdí bezproblémově. Cestující netrpí zimou, většina souprav (až na nepatrné výjimky) je dobře vytopená, někdy až moc. Kupodivu železničářům letos nezamrzá nafta, což prý byla dost častá příčina vymrzlých vagónů v minulých letech.

Autobusy bez problémů

Také autobusová doprava nemá prozatím s mrazy žádné větší problémy. „Problémy jsou jen nepatrné, některé autobusy nejsou konstruované na takovéto mrazy, a tak jsme museli asi pět starších autobusů vyměnit za nové, moderní. S naftou problémy nemáme, přidáváme do ní aditiva, která snižují bod tuhnutí,“ říká Vladimír Kovář, manažer osobní dopravy společnosti ANEXIA, s. r. o. Někdy se stane, že zamrzají vzduchy, protože ve vzduchových válcích může být voda a může přimrzat.

„Počet spojů jsme nemuseli omezit, autobusy jezdí na čas. Chtěl bych požádat cestující o shovívavost, pokud se týká vytápění autobusů. I když autobusy stojí v depu, běží předehřívač, který ohřívá motor, a řidič minimálně půl hodiny před odjezdem na linku autobus natočí, nelze ho ohřát hned na 20°, takže v prvních stanicích je ve vozidle chladněji,“ doplňuje Vladimír Kovář. Podle jeho slov se v tomto období zvýšila nemocnost řidičů, jeden čas jich bylo na nemocenské deset najednou. „Tím jak jsou v teple, lidé otevírají dveře, tak řidiči snadněji nastydnou,“ dodává Kovář.

Tomáš Bednařík

« Zpět