Mosty otestoval Štokr
ROZTOKY (peg). Před otevřením zrekonstruovaných mostů na trati z Rakovníka do Křivoklátu, k němuž došlo 17. listopadu, musela proběhnout zátěžová zkouška. Postarala se o ni parní lokomotiva 556.0 přezdívaná Štokr, která je majetkem Depa historických vozidel Lužná.
„Je to naše lokomotiva, ale jezdí v Českých Budějovicích. V muzeu tu byla k vidění naposledy v létě. To, že se zátěžové zkoušky mostů provádějí s historickými parními lokomotivami, je věc běžná. Mostaři si vždycky vyžádají parní lokomotivy, protože mají větší hmotnost na běžný metr délky, než současné lokomotivy. Kupříkladu Štokr je dlouhý dvacet metrů a i s tendrem váží 180 tun,“ říká František Kaplan z luženského železničního muzea.
Kvůli uzavírkám na tratích čekala Štokr dosti strastiplná cesta. Protože cestu přes Beroun České dráhy zakázaly a mezi Lužnou a Rakovníkem je výluka, musela lokomotiva jet z Budějovic do Plzně, přes Žatec a Louny. Na cestě tak byla skoro celý týden.