Zástupci samosprávy se na schůzce nedozvěděli nic nového
Přešlapování kolem R6
HOŘESEDLY. Přestože se na čtvrteční schůzku do Hořesedel dostavilo hned pět představitelů vedení Ředitelství silnic a dálnic, nedozvěděli se starostové měst a obcí, kterých se týká výstavba rychlostní komunikace R6 ve Středočeském a Ústeckém kraji, vůbec nic nového. Váznou jednání o výkupu a směnách pozemků, postup prací navíc komplikuje novela zákona o posuzování vlivu staveb na životní prostředí. Zástupci samosprávy tak odcházeli z více jak hodinové schůzky s velmi smíšenými pocity.
Poslankyně Markéta Wernerová z ČSSD si postěžovala na špatnou komunikaci mezi ministerstvem financí a dopravy a požádala o delegování styčných osob z obou rezortů tak, aby bylo zřejmé, kdo je za tuto akci zodpovědný. „Tři čtvrtě roku jednají orgány činné ve správním řízení a nejsou schopny se domluvit na směně pozemků,“ uvedla poslankyně. Starosta Řevničova Jiří Petráček se obává, že slíbený termín zahájení výstavby R6 je tak v ohrožení.
Zatímco směny pozemků se nedaří, podařilo se vykoupit zhruba 30 pozemků, ale problém je nadále s cenou. „Musíme trvat na ceně 100 Kč za metr, kterou držíme už 6 let, ale setkáváme se i s požadavky vyššími. Vycházejí ze zákona, který hovoří až o šestnáctinásonbku ceny obvyklé. Proto čekáme na novelu zákona, který stanoví jako maximum osminásobek,“ poznamenal Radek Mátl z generálního ředitelství ŘSD.
Další překážkou se jeví novelizace zákona o posuzování vlivu staveb na životní prostředí (EIA).
„Čekáme, až nám ministerstvo životního prostřed potvrdí, že již vydaná rozhodnutí zůstávají v platnosti a nejsou v rozporu s novelou. Zatím se zdráhají rozhodnout nebo mají obavy, aby takové rozhodnutí do budoucna neohrozilo případné evropské dotace,“ dodal Mátl.
Pozitivní zpráva zazněla z Ústeckého kraje, kde má dojít 3. listopadu k slavnostnímu otevření úseku Lubenec – Bošov. Ke konci listopadu se pak uskuteční další setkání starostů s představiteli ŘSD. Tentokrát v prostorách Městského úřadu Nové Strašecí, kam by starosta Karel Filip rád pozval i středočeského hejtmana Miloš Peteru.
„Také kraj má k výstavbě R6 tři roky laxní přístup. Měl by se zapojit a konečně pomoci,“ glosoval Jiří Petráček.
Pavel Sklenička