Parkoviště nestíhá už teď
RAKOVNÍK. Stavební odborníci se chytají za hlavu. Jak tohle mohlo investorovi projít? Postavit vedle autobusového nádraží nové nákupní centrum o ploše 1500 m2 bez jediného nového parkovacího místa, to je opravdu hodně silná káva. Počty stání pro vozidla zákazníků totiž naprosto přesně stanovuje státní norma pro projektování místních komunikací. Nové nákupní centrum, které vzniká vedle autobusového nádraží, jich mělo mít minimálně 60. Nevznikne jediné. Odbor výstavby se spokojil s ujištěním projektanta, že budou bohatě stačit stání vedle prodejny Billa. Navíc prý zákazníci mohou jezdit na nákupy autobusem či vlakem. Odborníci se takovému stanovisku podivují.
„Při projektování jakékoliv stavby stanovuje počty parkovacích míst státní norma. Ať už se jedná o rodinný domek, bytový dům nebo drobnou provozovnu. Pokud je nevytvoříte, neměli byste vůbec dostat územní rozhodnutí. O tom, že by mohli jezdit zákazníci na nákupy vlakem, se v normě nic neříká,“ podivuje se Raportem oslovený odborník.
Vedoucí odboru výstavby František Staněk vysvětluje, že akce se připravovala velmi dlouho. „Záměr se postupně měnil. Nejprve uvažovali o propojení nové stavby s prodejnou Billa, ale úřad trval na zachování průchodu mezi objekty. Nakonec z toho vzešla stavba ve stávající podobě,“ popisuje. „Projektant, kterým je studio A1 architekta Zusky, v projektu uvádí, že dopravní zatížení v místě by se nemělo zvýšit, proto považuje stávající parkoviště s 55 místy, které je v majetku investora, za plně dostačující,“ tvrdí vedoucí odboru.
A jaká je realita? V pátek v 11 hodin dopoledne jsme na zcela zaplněném parkovišti napočítali kolem 60 aut. Další vozy neustále najížděly, ale pro nedostatek místa parkovištěm jen projely. A to je v provozu pouze prodejna Billa.
Se situací není spokojená ani vedoucí prodejny Martina Novotná. „Kdyby se projektant zeptal mě, řekla bych mu, že stávající parkoviště nestačí ani pro naši prodejnu. Natož pro další čtyři. Už teď k nám řada zákazníků nejede, protože se obávají, že tu nezaparkují. Bohužel, parkoviště využívají v hojné míře lidé pro celodenní parkování, aniž by u nás nakupovali. A my to nedokážeme nijak vyřešit. Máme sice na parkovišti upozornění, že parkoviště se smí využívat jen na hodinu, ale prakticky se to nedá zkontrolovat ani nijak postihnout. Jediným řešením by byla brána se závorou a parkovné. S policií občas řešíme, když tu někdo stojí celý týden s nějakým reklamním autem,“ vysvětluje vedoucí.
Podobný názor má i tiskový mluvčí Saller Group Jan Rödling. „Bohužel parkoviště hodně využívají i řidiči, kteří nejdou nakoupit, ale jdou na vlak nebo na autobus. Takto odstavená auta dlouhodobě blokují parkovací místa. Parkoviště bychom rozšířili, ale není kam,“ přiznává zástupce investora. K tématu můžete diskutovat též na www.raport.cz.
Pavel Sklenička