Foto

Na startu exhibiční jízdy historických vozidel se objevilo tolik krasavců, až zrak přecházel. Odborné porotě se nejvíc líbil Ford T Václava Dyttrycha z roku 1924.

 

Nejhezčím vozem byl odborníky vyhodnocen Ford T z roku 1924

Veteráni pádili do vrchu Džbán

HŘEDLE. Kdo má rád historická vozidla, určitě nechyběl v sobotu 10. srpna ve Hředlích. Ten den se tu totiž již počtvrté konala jízda automobilových veteránů do vrchu Džbán. Pro všechny jejich milovníky to byl hotový svátek. Do Hředel se sjelo tolik opečovávaných veteránů, až zrak přecházel – 48 motocyklů, 57 automobilů a 16 sporťáků.

„Před čtyřmi lety slavil můj kamarád Ruda Böhm sedmdesátiny, a protože kdysi jezdil závody do kopce, dal jsem mu jako dárek k narozeninám tenhle náš kopec,“ vysvětluje vznik jízdy pořadatel Jaroslav Hurt z Veteran Clubu Tuchlovice. „Vrch Džbán jsem vybral jako místo exhibice z naprosto jednoduchého důvodu. Narodil jsem se tu a na hředelském kopci jsem žil pětadvacet let. Vím, že tu na něm trénovali bývalí závodníci. Je ideální kvůli zatáčkám.“ Jaroslav Hurt zdůrazňuje, že se nejedná o žádný závod, ale pouze o exhibiční jízdu. „Neměříme časy, jezdí se pro radost jezdců i diváků, na pohodu. Tak je to koncipované od samého začátku.“ Někteří jezdci si však tohle krédo příliš k srdci nebrali a řítili se do kopce, co to dalo. Není tedy divu, že jim sem tam nějaká součástka „odešla“.

Na startu 2,9 km dlouhé trati se sešly opravdové perly. Nejstarší byl vůz Ford T z roku 1924 a stejně stará Tatra 11. Role startéra se tradičně zhostil jeden a devadesátiletý Mirko Polcar, legendární učitel rakovnické autoškoly. Na trasu vyrazily postupně motocykly, automobily a sporťáky. Tradičně se jela i pietní jízda všech motocyklů jako Memoriál Ládi Dostrašila. „Láďa byl náš kamarád ze Hředel, obrovský motocyklový nadšenec, který vlastnil historického Nortona. Každý den jezdil s kamarádem Vaškem Ryvolou tenhle náš kopec. Před pěti lety utrpěl úraz a na jeho následky zemřel,“ pokračuje Jaroslav Hurt.

Ten se tradičně zhostil i role moderátora. O každém vozidle řekl nějakou tu zajímavost. Sekundovala mu redaktorka TV Nova Marcela Škábová, která některé účastníky „vyzpovídala“. Mezi nimi i populárního šanovského milovníka čtyřnohých koní i těch pod kapotou Vladimíra Špáňu. Ten na start dorazil s nablýskanou červenou škodovkou 130 RS polepenou velkými číslicemi „60“. To proto, že den před exhibicí oslavil šedesátiny. „Jak dlouho jste autíčko cídil?“ zeptala se moderátorka. „Asi čtvrt hodiny!“ odpověděl lakonicky Vladimír. „Co všechno si umíte na autě udělat sám?“ „Dřív skoro všechno, dneska už nic,“ zubí se Špáňa. „Půjčil byste auto manželce?“ „Tohle ne!“ zní jasná odpověď.

Mezi diváky asi nebyl nikdo, koho by některé z vozidel neuhranulo. Každý mohl dát svému favoritovi hlas v divácké soutěži. „Mezi motocykly se nejvíc líbila ČZ 250 Tourist Dalibora Opavy, nejhezčím automobilem byl vyhodnocen Wolseley Hornet Václava Kužela a sportovním vozem Buggy Special Audi Zdeňka Kováře. Odborná porota dala svůj hlas Fordu T – 1924 Václava Dyttrycha,“ prozradil Jaroslav Hurt výsledky soutěže.

Tomáš Bednařík

« Zpět