Sólisté z Ruska zpívali francouzsky operu ze Španělska
Závěrečný koncert ovládla Carmen
RAKOVNÍK. Závěrečný koncert čtyřiadvacátého ročníku festivalu Rakovník bratří Burianů, který se uskutečnil 9. května v Tylově divadle, vsadil i tentokráte na jistotu a držel se osvědčeného tématu, jímž jsou nejkrásnější operní árie. Jejich výběr tentokráte ovládla Bizetova Carmen, které patřila celá druhá polovina programu.
„Dnešní koncert je trochu zvláštní v tom, že oba naši sólisté jsou cizinci, ale zároveň domácí pěvci. A to proto, že k nám připutovali již v devadesátých letech s vlnou sólistů z východu, bez nichž se naše dnešní operní divadla neobejdou. Dnes už je tedy bereme jako domácí pěvce a jsme velmi rádi, že se mohou představit i na tomto jevišti,“ uvítala Radmila Hrdinová, průvodkyně pořadem, sólisty Státní opery Praha Galiu Ibragimovou a Igora Jana. Coby stálice festivalu se představil Orchestr Severočeského divadla a baletu z Ústí nad Labem pod taktovkou Norberta Baxy.
Mezzosopranistka Galia Ibragimova vystudovala Moskevskou hudební akademii, je laureátkou řady mezinárodních pěveckých soutěží a v Praze působí od roku 1998. Na scéně státní opery patří k jejím nejúspěšnějším rolím Bizetova Carmen a její oblíbenou rolí z českého repertoáru je Ježibaba ve Dvořákově Rusalce. Tenorista Igor Jan, který už jednou na festivalu zpíval, je absolventem Petrohradské akademie a je rovněž laureátem řady prestižních soutěží. Úspěšná vystoupení na soutěžích mu otevřela cestu na scény mnoha zemí západní Evropy a Asie. Od roku 1992 je stálým hostem Státní opery Praha.
„Dnešní program je plný operních lahůdek. Úvod obstará árie Dalily z opery Samson a Dalila od francouzského skladatele Camilla Saint - Saënse. Je to opera plná krásných a vášnivých melodií na starozákonní námět. O lásce bude i další árie, protože 99 procent všech oper je o lásce a zradě. Tentokráte to bude Nápoj lásky od Gaetana Donizettiho, velmi pilného a nadaného autora, který do svých 50 let, kdy předčasně zemřel, vytvořil na neuvěřitelných 540 děl, z toho sedmdesát je oper,“ uvedla Radmila Hrdinová. Tento autor byl během večera představen ještě jednou, a sice prostřednictvím nejslavnějšího z jeho operních děl Lucia di Lammermoor. Autorem posledních dvou árií první poloviny programu byl Giuseppe Verdi, organizátoři zvolili ukázky z oper Maškarní ples a Trubadúr.
Druhou část koncertu ovládla Carmen, a to doslovně. Galia Ibragimová se v cikánku Carmen, jež poblázní Dona Josého a poté se v krátkém čase zamiluje do jiného, proměnila nejen díky rudým šatům, ale i svůdnému výrazu, kdy během zpěvu laškovala s muzikanty a dirigentem. Norbert Baxa na její hru přistoupil, jejím svodům ale zdárně odolával a nakonec kapituloval, když Carmen uvolnil i dirigentský stupínek. Opera Carmen byla do programu zařazena po právu. Nejen proto, že její melodie skutečně patří k nejkrásnějším, ale i proto, že postava Dona Josého patřila mezi oblíbené role Karla Buriana.
Při koncertu zaznělo celkem jedenáct operních árií a skladeb, které vydaly na zhruba hodinový hudební zážitek. Program byl ovšem dvouhodinový, což naznačuje jednu z jeho největších slabin. Nikoli v délce samotné, ale v rozsahu slovních úvodů (a slov krásné, vášnivé a dramatické), z nichž měl divák ve finále neodbytný pocit, že slouží především k umělému protahování koncertu.
Markéta Hartlová