Stavbu R6 ministerstvo utnulo ve chvíli, kdy měl začít výkup pozemků
Místo nové karlovarky jen obchvaty
RAKOVNICKO. Podle usnesení vlády měla být někdy kolem roku 2015 dokončena rychlostní silnice R6, která má nahradit karlovarku a svést dopravní zatížení mimo vesnice. Poté, co vydalo ministerstvo dopravy před několika týdny plán rozvoje dopravní infrastruktury, který nazvalo superstrategií, je jisté, že se toto usnesení nesplní. Silnice R6 byla odsunuta na vedlejší kolej a do roku 2025 stát nebude. Ministerstvo vnitra má jiné priority. Místo rychlostní silnice ale vesnicím slibuje alespoň obchvaty. Ani realizaci tohoto řešení však starostové příliš nevěří.
Nový záměr se oproti původnímu, který počítal se čtyřproudou silnicí, značně liší. Obchvaty budou dvouproudé. „Nové plány ministerstvo vysvětluje tím, že díky tomu ušetří. Já si to nemyslím. V praxi by to mělo vypadat tak, že se bude dál jezdit po stávající karlovarce, před obcemi se odbočí na napojení na obchvat, který povede v místech plánované R6, pak se z něj opět sjede na karlovarku. Pak se postaví R6 tak, že se obchvaty propojí a rozšíří o další dva pruhy. Silnice, které spojovaly obchvat a karlovarku, se zruší,“ vysvětluje starosta Krupé Jiří Klátil.
S touto variantou ale nepočítal dosavadní projekt, proto musejí realizaci obchvatů předcházet další jednání s vlastníky dotčených pozemků. Tedy těch, na nichž budou stát dočasné silnice, které spojí obchvat s karlovarkou a po vybudování R6 se zruší. Zdlouhavý koloběh vyjadřování k projektu, žádostí o vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení je tedy opět na začátku. Podle superstrategie by měl být jako první dokončen obchvat Řevničova, a sice v roce 2017. V roce 2020 pak Hořesedel a Hořoviček. S obchvatem Krušovic nebo Krupé se podle dokumentu ministerstva zatím nepočítá.
Podle starosty Řevničova Jiřího Petráčka navíc nastala v plánování R6 novinka, kterou vnímá jako začátek konce budování rychlostní silnice. „Přípravu stavby doposud připravovali pověření pracovníci Ředitelství silnice a dálnic (ŘSD) Karlovy Vary, kteří udělali ve velice krátké době velký kus práce. Mají výsledky, znají zdejší poměry a lidi. Přesto se rozhodnutím nadřízených orgánů příprava projektů vrací do kompetence ŘSD Praha. Jako starostové dotčených obcí jsme se proti tomuto postupu odvolali a žádali o výjimku, ale nebylo nám to nic platné. Máme důvodné obavy, že se tímto krokem příprava projektu zpozdí,“ říká Jiří Petráček.
Dokud totiž projekt připravovalo ŘSD Praha, nikam se neposouval. Pak se ale o něj začal zajímat Západočeský kraj, pro který je propojení Karlových Varů s Prahou jednou z priorit, a věci se daly do pohybu. „Jakmile se přípravy ujalo ŘSD Karlovy Vary, udělal se kus práce. Proběhlo několik jednání s obyvateli dotčený obcí, jednání s vlastníky pozemků, byly podchyceny už všechny pozemky soukromých vlastníků na trase R6 a nyní byl projekt ve fázi, kdy se mělo začít s výkupem pozemků. Vlastníkům byla slibována částka 100 Kč/m². To všechno nyní padlo. Úsek R6 na území Rakovnicka už bude řešit ŘSD Praha a nevěříme tomu, že se bude snažit ho tlačit dál,“ vysvětluje starosta Krupé Jiří Klátil.
Markéta Hartlová