Za autobusy si připlatíme

RAKOVNÍK/PRAHA. Lidé, kteří cestují veřejnou autobusovou dopravou, si v příštím roce zřejmě připlatí. Kabinet premiéra Nečase totiž razantně snížil Středočeskému kraji státní dotace na pokrytí autobusové obslužnosti.

„Vyšší spotřební daň, vyšší DPH a drahá ropa, to jsou hlavní příčiny stále vyšších nákladů na dopravu. Pokud tedy vláda nezmění své rozhodnutí a nezvýší kraji příjmy, promítne se to pochopitelně i do ceny jízdenky,“ řekl hejtman David Rath.

„Autobusoví dopravci se již několikrát sešli s představiteli kraje, proběhlo i jednání s hejtmanem. Společně se snažíme najít optimální řešení této nelehké situace,“ uvedl Pavel Kopřiva, jeden z jednatelů rakovnické společnosti Anexia. „Hejtman se s autodopravci dohodl na tom, že se budou snažit udělat všechno pro to, aby se nedostatek financí dotkl cestujících co nejméně. Přesto se cena jízdného bude zvyšovat a budou redukovány málo využívané spoje,“ potvrdila prozatímní výsledek jednání mluvčí kraje Berill Mascheková. Podle jejích slov by měly zaniknout souběžné autobusové spoje jezdící vedle vlakových.

„ To, jaký spoj zrušit a jaký ponechat, se musí pečlivě zvážit. Tady nelze šít horkou jehlou. Naše společnost nyní pečlivě zvažuje úpravy jízdného a také strategii, jak postupovat dál. Počkáme na rozhodnutí zastupitelstva kraje, které bude zasedat v prvních prosincových dnech. Cestující na našich linkách budou o všem včas informováni,“ dodal Pavel Kopřiva. Zároveň popřel informaci, která se objevila v některých médiích, že by mělo dojít ke zdražení jízdného až o 3 koruny na kilometr.

„Uvědomujeme si, že plošné zdražení se dotkne statisíců lidí, kteří dojíždějí denně autobusy do zaměstnání. Proto hledáme takové řešení, aby se občanů kraje dotklo co nejméně,“ podotkl hejtman Rath s tím, že pokud kraj u vlády neuspěje, bude hledat cesty, jak pomoci alespoň sociálně slabším spoluobčanům tak, aby nemuseli zaplatit celou výši zdraženého jízdného. Zároveň bude apelovat na ministra dopravy, aby kraji uvolnil více prostředků ze státního rozpočtu.

Tomáš Bednařík

« Zpět