Strážníci jsou na řidiče těžkých souprav krátcí

Divoce parkující kamiony vadí občanům

RAKOVNÍK. Ať přijede řidič kamionu do Rakovníka odkudkoliv, přivítá jej cedule s vyznačeným zákazem stání. Podle ní nesmí na území města parkovat. Ještě před rokem byla na cedulích informace, že „vyhrazená plocha pro parkování kamionů je na Jirkově“, pak byl nápis smazán. Pro řidiče těžkých souprav je to znamení, že město odstavnou plochu nemá. Někteří řeší situaci po svém.

„Řidiči kamionů parkují doslova, kde se jim zlíbí. Využívají k tomu třeba rozšířeného místa u komunikace. Klidně zatarasí i přístup na polní cestu,“ upozorňuje Petr Benedikt z Rennerovy ulice. Zvlášť pikantní je situace v blízkosti kruhového objezdu na Zátiší. O víkendech se tu „divoká“ parkoviště stávají místy pro kempování, vaření a samozřejmě i přírodní toaletu. Proč tomu tak je? Někteří řidiči totiž do města přijedou dřív, než v dobu, na kterou má s nimi cílový podnik domluveno odbavení. A problém je na světě.

Parkoviště zmizela

Občané hledali dovolání i u městské policie. Ta je prý na parkující kamiony krátká. „Několikrát jsme vyzývali řidiče, aby místo opustili. Argumentují, že mají povinnou přestávku, a když odjedou, dostanou daleko větší pokutu od dopravní policie. Vědí, že byly zrušeny odstavné plochy u bývalé celnice a Autostopu a město jiná parkoviště pro kamionovou dopravu nemá,“ vysvětluje vedoucí strážník Pavel Škvára. Většinou se jedná o cizince z východu (Makedonie, Ukrajina, Litva apod.) a podle městských strážníků je u nich pokuta prakticky nevymahatelná. „Když tu byly odstavné plochy, řidiče jsme klidně v noci probudili a navedli je tam. Dnes situaci řešíme, jen když nás občané upozorní.“

Kam tedy vyhrazená parkoviště zmizela? Nezmizela. Jen se trošku změnila pravidla hry. „Sami jsme řešili nedostatek parkovacích míst pro naše vozy. Naskytla se příležitost odkoupit plochu Na Jirkově (nad supermarketem Albert). Zhruba dva roky zde provozujeme odstavné parkoviště pro vozy Anexie a Procter & Gamble. Vozy jiných firem sem pouštíme pouze v případech, když je tu volné místo. Samozřejmě za poplatek,“ uvádí Libor Hradil, šéf nákladní dopravy společnosti Anexia.

Ani jemu se nelíbí parkující kamiony na periferiích města. Řešení ale vidí čistě v rukou policie, ať již městské nebo dopravní. „Nevím, že by někde v Evropě nabízelo město svoje plochy pro parkování. Když řidič nejede načas, musí si místo na čekání shánět s dostatečným předstihem třeba na benzinové pumpě nebo jiném parkovišti,“ dává příklad Hradil.

Město není povinno

Loni v listopadu byla z iniciativy Policie ČR svolána na městě schůzka za účelem zjištění stavu parkovacích míst. Zástupci Anexie a Autostopu zde konstatovali, že parkovací plochy mají využity pro svoje účely. „Další možnou variantou je parkoviště pod Šamotkou, které ale patří Lasselsbergeru. Pět kamionů by šlo umístit u ZZN, nabízí se i kasárna,“ naznačuje Ivo Žďánský ze správy majetku města. Sám se však kloní k variantě, že město není povinno parkovací plochy nabízet. Divoké parkování má podle něj řešit policie.

A co na to občané Zátiší? „Už se na to nechceme dál dívat. Domluvili jsme, že pošleme na město dopis, ve kterém budeme žádat řešení situace,“ uzavřel Petr Benedikt.

Sláva Vaic

« Zpět