Stávající oficiální parkoviště mají kapacitu naplněnu
Kde zaparkovat ve městě kamion?
RAKOVNÍK. Prostranství naproti Dřevospektru v poslední době připomíná parkoviště pro kamiony. Zpravidla zde parkuje hned několik nákladních aut najednou. Kamion také často blokuje odstavnou plochu u ISŠ Na Jirkově, kde navíc staví autobusy MHD, nebo u kruhového objezdu ve směru na Lubnou.
Problém je v tom, že řidiči, kteří přijedou do podniků dříve, než je mohou přijmout na nakládku či vykládku, nemají kde čekat. A tak si vybírají plochy, kde je volno a kam se vejdou. A to i v noci, kdy je podle značky, umístěné při vjezdech do města, v čase od 22 do 6 hodin na území Rakovníka zákaz stání pro vozidla nad 3,5 tuny.
„Samozřejmě jsme si toho všimli a už od loňského roku s tímto nešvarem bojujeme. Je to problém, protože řidiči nemají možnost, kde zaparkovat. V Rakovníku chybí nějaké parkoviště pro kamiony, proto jsme také loni na podzim vyvolali jednání, které mělo pomoci najít řešení. Město ale neprojevilo moc velkou snahu problém vyřešit. Navrhovali jsme, ať někde zřídí parkoviště pro kamiony, kde by mohly za úplatu parkovat. Řidiči by pak zajížděli tam a ne do nějakých zapadlých uliček. Ideální nám připadá třeba parkoviště u Šamotky,“ přibližuje Ladislav Heller z rakovnické dopravního inspektorátu.
Podle tiskového mluvčího radnice Jana Poláka, se město snažilo najít lokalitu, kde by kamiony mohly parkovat. Žádnou však nenašlo, jelikož všechny stávající už mají svoji kapacitu naplněnu. „Od Anexie, která má velký areál nad Albertem, jsme dostali odpověď, že umožňují parkování i jiným dopravním společnostem, mají to ale s nimi předem nasmlouvané, dohodu mají například i s P&G. Jejich kapacita už je maximálně využita. V podstatě stejnou odpověď jsme dostali i z Autostopu. Prověřovala se i alternativa točny u Šamotky, jenže to je pozemek Lasellsbergeru, nebo parkoviště u ZZN. Tam je však místo jen na pět kamionů a to problém prakticky neřeší,“ přibližuje mluvčí radnice.
Možnost, že by město vyvolalo jednání s Lasellsbergerem, pronajalo si jeho pozemky u Šamotky a provozovalo zde parkoviště pro kamiony, radnice nezvažuje. „Prioritní je pro nás hlavně zajistit parkování pro naše občany, město více trápí nedostatek parkovacích míst pro osobní auta. Navíc jsme se na problematiku parkování kamionů ptali v okolních městech, která jsou podobně veliká jako Rakovník, a nikde to nepovažují za věc, o niž by se mělo starat město. Je záležitostí dopravních firem, jak se zařídí. Zda s majiteli parkovišť uzavřou smlouvu,“ říká Jan Polák. Město podle jeho slov momentálně nemá k dispozici žádné vlastní pozemky, které by byly vhodné pro parkoviště kamionů.
Pokud se tohoto záměru neujme nějaký podnikatelský subjekt, budou zřejmě po městě a naproti Dřevospektru parkovat kamiony i nadále, což znamená i větší nepořádek v jejich okolí. „Dokud měl areál nad Albertem pan Douša, fungovalo to perfektně. Parkoviště bylo přístupné všem. Na vrátnici seděl v buňce pán, když přijel kamion, pustil ho po zaplacení poplatku dovnitř. Řidiči tam měli k dispozici sprchu a sociální zařízení, měli se kde v klidu najíst. Teď už to nejde a my bychom je za to měli pokutovat. Vždyť to jsou vlastně chudáci. Řidič sem přijede třeba z Ukrajiny nebo Anglie, v podniku mu řeknou, že má na vykládku přijet za devět hodin, tak co má dělat? Navíc musí dodržovat bezpečnostní přestávky, takže kolikrát ani nemá jinou možnost než parkovat někde po městě. Jinde bývají třeba větší odstavné plochy u benzínek, ale ani ty tu nejsou,“ říká Ladislav Heller.
Markéta Hartlová