RAPORT logo

 

 


[ Zpět na domovskou stránku ]

S dražším parkovným aut neubylo

RAKOVNÍK. Od 1. října platí nové nařízení městské rady, podle kterého platí řidiči za parkování na náměstí minimálně 10 Kč, a to za každou započatou půlhodinu. Ačkoli první dny nového režimu naznačovaly, že aut, ve srovnání s obdobím, kdy se nechalo náměstím projet nebo tu půlhodiny parkovat za pětikorunu, ubylo zhruba o dvě stovky denně. Po třech týdnech se však jejich počet vrátil na původní průměr 1 600 vozidel denně.

Denní tržby se pohybují kolem 10 tisíc korun. Každý den projede náměstím zdarma více jak sto držitelů průkazů ZTP a dalších 150 ostatních řidičů, kteří jsou z nejrůznějších důvodů z plateb osvobozeni. Vedení města už také zveřejnilo, na kolik vybudování systému přišlo. „Cena byla pevně stanovena na 1 092 733 korun, ale město nakonec zaplatilo zhotoviteli pouze 954 421 korun Rozdíl mezi smluvní a skutečnou cenou tvoří penále (138 tisíc) kvůli nesplnění termínu. Úhrada se uskutečnila formou měsíčních splátek, jejichž výše činila vždy 50 procent z měsíční tržby. Firma Cross Zlín poskytuje 12 měsíců záruky na parkovací systém a pět let na stavební část díla. Dále městu nabízí i pozáruční servis. V současné době jde tedy celý výtěžek z parkování do pokladny města, které však přispívá provozovateli ÚMK částkou 350 tisíc za vlastní provoz zařízení (např. jeden parkovací lístek stojí 0,50 Kč). Pokud se vše bude i nadále vyvíjet stejným způsobem jako dosud, bude výtěžek z parkování srovnatelný s dvacetikorunovými poplatky za vjezd. Bývalý režim přinášel do městské pokladny kolem 1,5 až 1,8 milionu ročně. „Současná podoba systému se zdá optimální. Dá se totiž snadno měnit a redukovat tak pohyb aut v centru města. Navíc ustaly i stížnosti z Palackého ulice i z okolí gymnázia. Navýšení na deset korun bylo vlastně vyvoláno i těmito hlasy,“ vysvětluje starosta Zdeněk Nejdl.

Pavel Sklenička