RAPORT logo

Již třetí století opouští Rakovník keramické výrobky

Keramické obklady a umění v symbióze

R A K O V N Í K. Uplynulý víkend patřil rakovnickým keramikům. Muzeum TGM propůjčilo své prostory rozsáhlé expozici, která je průřezem stodvacetileté tvorby podniku Rako. V sobotu přivítala výstava bývalé a současné zaměstnance, neděle pak početnou obec výtvarníků, jejichž umění je s rakovnickou šamotkou spojeno.

Prosluněné sobotní dopoledne, nádvoří muzea s nádhernou kulisou rozkvetlých kaštanů, královské krušovické tekoucí zdarma, to vše umocněno tóny tradičního jazzu, které obstaral Brass Band Rakovník. Kdo přišel, neprohloupil.

„Nejdříve jsme byli přesvědčeni, že z žádný z exponátů nemůže zůstat utajen před zraky veřejnosti, leč prostory muzea nejsou nafukovací, a tak jsme nakonec museli nelehce vybírat, co vystavíme,“ řekl na úvod ředitel muzea František Povolný. Po něm se krátkého přivítaní všech přítomných ujal současný generální ředitel akciové společnosti Rako Pavel Kratochvíl. „Sto dvacet let v jednom průmyslovém odvětví a ještě k tomu na jednom výrobním místě je jubileum, které stojí za oslavu a ohlédnutí. Byl bych rád, abychom si při prohlídce dokázali za vystavenými výrobky představit lidi, kteří za tím stáli, nejenom výtvarníky a šéfy, ale i desetitisíce lidí, kteří procházeli branami našich výrobních závodů,“ zdůraznil Pavel Kratochvíl. Dále upozornil, že v současné době dochází k završení velké etapy majetkového uspořádání, kdy rakouská akciová společnost Lasselsberger převezme jmění závodů rakovnických, chlumčanských a závodů v Horní Bříze. „Tímto krokem se Rako dostane zpátky do velmi úzké rodiny českých keramických výrobců, ze které v průběhu těch sto dvaceti let vzešlo. Jsem přesvědčen, že toto spojení vytváří velmi dobrý základ pro zachování konkurence schopnosti i v dnešní sjednocené Evropě,“ řekl závěrem svého vystoupení Pavel Kratochvíl.

S koncepcí výstavy pak přítomné seznámil člověk, který má zároveň největší podíl na její realizaci, bývalý generální ředitel společnosti Rako Jiří Sedmidubský. Podle něj keramická výroba v Rakovníku vznikla v podstatě na troskách doznívající těžby uhlí, nicméně první keramickou dlaždici na území Čech vyrobili v Košťanech, již dvacet let před zahájením výroby v Rakovníku. „Na vývoji firmy a značky Rako se po léta podílela řada významných osobností, ale i spousta bezejmenných lidí, kteří v těžkých podmínkách, za značného úsilí, vytvářeli hodnoty, které přetrvali do dneška,“ řekl Jiří Sedmidubský a připomněl, že v padesátých letech minulého století byl ve fabrice zřízen komunistický koncentrační tábor pro ženy.

Asi největší podíl na rozkvětu a tradici značky Rako má podnikatel Emil Sommerschuh, který získal podnik v roce 1898 a dokázal do průmyslové výroby přinést umění. Za jeho éry byly realizovány zakázky, které dodnes dokazují věhlas rakovnických keramických obkladů (Národní muzeum, kavárna Imperial, izraelské vyslanectví na Špejchaře atd.) a dnešní realizační tým podniku by právě na toto úspěšné období rád navázal.

V podobném duchu se neslo nedělní přivítání výtvarníků. Jiří Sedmidubský upozornil, že umělecká keramika tvořila vždy nejlepší doplněk k obkladovým materiálům a tato symbióza obohacovala nejen český, ale i evropský svět. Připomínáme, že ze setkání natočila ČT 1 dokument, který bude odvysílán v pořadu Dobré ráno v pátek 30. května okolo 7. hodiny ranní. Ojedinělá výstava keramiky v muzeu setrvá až do konce června.

Sláva Vaic


[ Zpět na domovskou stránku ]