RAPORT logo

Názory na stávku – pro i proti

Jeden den nemá smysl

SLABCE (ps). Sto šest žáků, které v letošním školním roce očekávají ve Slabcích, zahájilo nový školní rok hned v pondělí. „Naše škola nestávkuje. Rozhodnout se, jestli jít nebo nejít do stávky, bylo věcí každého jednotlivce. Odbory u nás ve škole nemáme. Aniž jsem někoho přemlouvala, nakonec převládl názor, že by stávka, pokud je pouze jednodenní, stejně neměla valný smysl. Jde jen o demonstrační akci. Navíc i názory veřejnosti na stávku učitelů se dost různí. Někdo učitelům fandí, někdo stávku odsuzuje. My jsme se nakonec rozhodli zahájit nový školní rok hned 1. září,“ řekla nám ředitelka ZŠ Mgr. Helena Spurná.

Nechceme dělat problémy obci

OLEŠNÁ (slv). K nestávkujícím školám patří i malotřídka v Olešné. „Nestávkuji, protože mi to v případě naší školy připadá zbytečné. Jsme jedna z posledních malotřídek na okrese (další je ve Hředlích – pozn. red.), máme zde pár dětiček a bojujeme doslova o holé přežití. Stávkou bychom jen způsobili problémy naší obci, se kterou máme výbornou spolupráci a nezaslouží si, abychom jí přidělávali komlikace,“ řekla nám svůj názor učitelka Radka Malá. „Názory stávkujících samozřejmě podporuji, protože neznám ve školství člověka, který by byl s výší svého platu spokojen.“ Zeptali jsme se, jakým platem by učitelka spokojena byla. „Myslím, že plat 18 tisíc hrubého by odpovídal práci, kterou pro výchovu našich dětí dělám,“ odpověděla Radka Malá.

Učitelů většina

RAKOVNÍK (mbr). „Stávkou se jen dožadujeme toho, aby vláda splnila, co slíbila ve svém programovém prohlášení. I když je veřejnost informována o významném zvýšení platu učitelů, obáváme se, že vše vyjde téměř naprázdno, jako ostatně dost často – tedy, že se sice zvýší tarify, ale na úkor snížení osobního ohodnocení. Na naší škole se do stávky zapojilo 26 zaměstnanců. Učitelů tedy většina, z nepedagogických pracovníků stávkuje jen jeden,“ vypočítává Marie Bradáčová, učitelka 2. ZŠ Rakovník

Souhlasí, ale nestávkují

PÍSKA (mbr). „Přidávání peněz pro pedagogické pracovníky za poslední období, které sotva pokrývá inflaci, nepovažuji za přidávání peněz. Ředitelé některých škol jsou nuceni řešit to například tím, že musí zaměstnancům snížit osobní ohodnocení, aby na to „přidání“ vůbec měli finanční prostor. Podobně se tak děje například ve zdravotnictví. Nejsem ekonom a odborník, ale státní finance by se v některých případech měly pohybovat jiným směrem a do jiných resortů, než se někdy pohybují. Se stávkou tedy proto souhlasím jako valná většina mých kolegů. Na naší škole ale není možné z technických důvodů tento protest prakticky uskutečnit, takže jsem pouze podepsal, že se stávkou souhlasím,“ Zdeněk Kopřiva, SOUL Křivoklát Píska.

Blíží se kolaps školství

NOVÉ STRAŠECÍ (slv). Na SOUz ve Strašecí jsme se na názor zeptali stávkující Ing. Ivany Černé, učitelky odborných předmětů. „Já stávkuji proto, aby si lidé uvědomili, že plat vysokoškolsky vzdělaných učitelů je hluboko pod průměrem ostatních vysokoškolsky vzdělaných lidí pracujících v jiných profesích,“ míní profesorka. „My nechceme víc, ale novou úpravou tarifů máme přijít měsíčně o 1220 Kč. Navíc tím, že zruší tzv. 13. a 14. plat, přijdeme o jakoukoliv možnost další odměny. Naprosto demotivující je i skutečnost, že naše platy mají být zmrazeny do roku 2006,“ pokračuje Černá. „Svou práci mám velmi ráda a stávkou chci poukázat především na to, že díky nekoncepční práci ministerstva, kde nemají představu, jak se bude rezort vyvíjet, se blíží kolaps našeho školství. O plat mi jde až v druhé řadě,“ řekla závěrem Ivana Černá.

Pavel Sklenička, Sláva Vaic, Marek Bradáč


[ Zpět na domovskou stránku ]