RAPORT logo

Od 15. ledna skončil Na Spravedlnosti prodej vozů Volkswagen, servis zůstává
AUTOSTOP VĚNUJE VŠECHNO ÚSILÍ VOZŮM ŠKODA

Od nového roku dochází u firmy Autostop s. r. o. Rakovník k významné změně. Společnost, která se od roku 1991 zabývá prodejem osobních a užitkových automobilů, přestává po pěti letech prodávat vozy Volkswagen. O situaci nás informoval majitel firmy Jaroslav Fišer.

- Co bylo důvodem k ukončení prodeje vozů VW?

Volkswagen zvolil novou cestu identifikace svých prodejních míst a bude budovat po celé republice jednotnou síť servisů, které by měly vzniknout během jednoho roku. To je zároveň podmínka pro prodej vozů VW. My jsme tuto možnost zvažovali. Jedná se na poměry Rakovníka o velmi grandiózní stavbu. Měla by stát alespoň 50 metrů od stávajícího areálu na ploše 3000 metrů čtverečních. Náklady na výstavbu bez pozemku představují 45 miliónů Kč, přičemž většina stavebních prvků je vyrobena a dodána přímo ze SRN. Bohužel museli bychom prodávat ročně více jak 300 vozů, a to v Rakovníku není reálné. Proto bychom stavbu neufinancovali. Byli jsme k tomu ze strany importéra několikrát vybízeni, bohužel ke konci roku jsem byl osobně u ředitele společnosti a musel výstavbu a s ní i další prodej vozů VW odmítnout.

- Před časem jsem byl ve vašem areálu při slavnostním otevření nové části objektu, který jste stavěli právě pro prodej vozů VW?

Tehdy jsme akceptovali rozhodnutí, že musíme oddělit prodej VW od vozů Škoda. Vystavěli jsme na rakovnické podmínky naprosto vyhovující show room, stavba nás stála zhruba 5 miliónů Kč a navíc jsme nechali zhotovit projektovou dokumentaci na zvětšení dílen. Koncepci jsme si nechali schválit u VW Import, ale po dvou měsících nám dali najevo, abychom akci zastavili, že se připravuje jiný projekt a tak vznikly tyto tzv. koncesní standardy.

- Co se změní pro vaše zákazníky?

Prodej vozů Volkswagen jsme ukončili k 15. lednu 2000. Ještě sice doprodáme tři vozy, které máme na prodejně, ale už ani k nim nebudeme provádět záruční opravy. Opravy vozů VW po záruce zajišťujeme i nadále, za stejných podmínek jako dosud, protože máme veškeré servisní zařízení. Rozdíl bude pouze v nižších cenách. Protože už nejsme vázáni odběrem náhradních dílů od importéra, podepsali jsme dvě smlouvy s tuzemskými dodavateli a ceny jsou podstatně nižší, i když se jedná o originální náhradní díly. Okruh služeb bychom chtěli ještě více rozšířit a provádět služby pro všechny ostatní značky, což jsme dříve nemohli.

- Čím prodej vozů VW nahradíte?

Ekonomický pokles u vozů VW chceme vyrovnat vyšším počtem prodaných vozů Škoda, kde jsme zvýšili roční cíle. Dále budeme rozšiřovat klempírnu. Opravy karosérií a lakování vozidel, to je velmi žádaná oblast služeb. I zde budeme opravovat vozidla všech značky. U vozů VW budeme zprostředkovávat prodej nových vozů a možná, že se nám během roku nebo dvou let podaří vozy opět prodávat.

- Jak využijete volní prostory?

V prostorách prodejny VW budou prezentovány vozy Škoda. Počet modelů se bude stále zvyšovat. Škodovka jde dravě dopředu a ještě letos se na trhu objeví celá řada nových modelů. Příští rok bude to bude úplně nová Octavie, velikostí a výbavou vůz mezi Audi A6 a A8, čili vysoce luxusní verze.

- Budete snižovat počet pracovníků?

Počet pracovníků je stabilizovaný a nijak významně se měnit nebude.

- Neobrátí se nová filosofie prodeje, která povede ke snižování počtu dealerů, v konečném důsledku proti značce VW?

Samozřejmě, že v našem okrese se počet prodaných vozů sníží. Já to ale z pohledu importéra chápu. Jde o určitou pojistku vzhledem ke vstupu do Evropské unie. Je pravdou, že z původních 65 prodejců jich nyní zůstává 34, kteří přistoupili na podmínky importéra. Budou to ale dealeři finančně zatížení, kteří nebudou moci odejít od prodeje značky tak snadno. Vstupem do EU totiž padnou veškeré bariéry a prodejci vozů budou moci dodat zákazníkovi jakýkoliv vůz. VW stejně jako Toyotu nebo Mazdu. My jsme vlastně byli postaveni pře rozhodování, jestli VW nebo Škoda. Rozhodnutí bylo jasné. Škodovka má stále velmi velkou oblibu, je to znát i na počtu prodaných vozů. Navíc i zde se klientela začíná stále více zaměřovat na vozy vyšší třídy. Během posledního roku jsme zaznamenali vzestup prodeje u Octavie, která se svými vlastnostmi přímo dotýká kategorie Passatů. Nyní se stala Fabia 4. vozem roku 2000. Myslím, že jsme se rozhodli správně.

- Když německý investor kupoval škodovku, málokdo asi očekával, že budou české vozy konkurovat Volkswagenu...

Je to tak. Na německém trhu zaznamenaly škodovky v poslední době obrovský vzestup. S nástupem Fabie se předpokládá, že až 55 procent z celkového počtu prodaných vozů v Německu budou představovat právě vozy české produkce.

- Jediné, co Škodovce chybí, jsou dodávky a užitkové vozy.

Je to tak, ale i v téhle oblasti nastane změna. Škoda Auto připravuje koncepci užitkových vozidel, bude i terénní auto a vůz s náhonem 4x4.

-Co se týče Autosalonu?

Na průběh Autosalonu nebude mít změna vůbec žádný vliv. Již nyní probíhají první jednání s vystavovateli a o posvícení se na zimním stadionu bude opět na co dívat.

- Pokud vím, na sklonku minulého roku jste prošli certifikací?

Ano. Získali jsme certifikát o kvalitě a jakosti poskytovaných služeb. T”UV ISO 9002. Z 250 prodejců, kteří jsou na našem trhu etablovaní, jich zhruba 70 má tento certifikát a postupně budou muset certifikací projít všichni. Je to jakási ochranná známka evropského standardu. Absolvovali jsme zhruba půlroční proces, kdy jsme museli doložit, že máme veškeré přístroje a zázemí k poskytování služeb, že máme vytvořené pracovní postupy mechaniků a všech lidí, kteří jsou v servisu zaměstnaní. Museli jsme splnit podmínky životního prostředí, získat audit Zelené pečetě pro likvidaci a nakládání s odpady. Museli jsme do toho vložit hodně peněz a úsilí a přiznám se, že jsme na to hrdí.

 

Pavel Sklenička


[ Zpět na domovskou stránku ]