Foto

Čtyři Mayerové v jednom z Mega Mobilů. Jiří s kávou sedí ve dveřích, ze střešního okna vyhlíží Petr, ze zadního Lukáš a Hynek z kabiny řidiče a spolujezdce.

 

Luženský Rakar získal výhradní zastoupení v ČR pro prodej Mega Mobilů

Místo létání můžeme cestovat obytnými auty

Na titulní straně prestižního časopisu Caravan jsme našli upoutávku na test obytného vozu Mega Mobil. Na čtyřech stranách se pak redaktoři doslova rozplývali nad kvalitou slovinského výrobku, který jim zapůjčila na týden luženská firma Rakar. Nedalo nám a požádali jsme majitele firmy o rozhovor. Společnost Rakar sídlí nad Lužnou v lokalitě Panina Zahrádka už pět let. Původně stávaly na firemní parkovací ploše jen zánovní osobní vozy a dodávky. Od loňského roku dominují areálu obytná auta. Společnost získala výhradní zastoupení pro ČR na značku Mega Mobil, prémiového evropského výrobce obytných vestaveb. Jak k tomu došlo a co taková spolupráce obnáší, nám vysvětluje zakladatel firmy Jiří Mayer.

Takže po letech vlastních zkušeností s obytnými auty jste dospěl k tomu, že je budete prodávat i nová?

Zánovní už jsem prodával dávno. Zastoupení značky je ale něco malinko jiného. Není to tak, že by se výrobci nových aut předháněli o to, kdo uzavře smlouvu s Rakarem. Nejdříve jsme museli my přesvědčit výrobce o tom, že z toho budeme a teprve poté začalo jednání.

Jak probíhaly námluvy?

Už několik let projíždím veškeré veletrhy, které se zabývají obytnými vozy. V roce 2018 jsem v Dusseldorfu narazil na stánek slovinské firmy Mega Mobil, která byla v té době v Evropě relativně neznámá. A protože u nás neměla zastoupení, oslovil jsem je. Říkali, že si nás prověří, a pozvali mě, abych přijel do Slovinska do sídla firmy. A už tehdy jsme začali připravovat naši spolupráci.

Jde o manufakturní ruční výrobu, zaměstnávají kolem 30 lidí, roční produkce je kolem 150 aut. Letos postavili novou výrobní halu. Já osobně se díky svým zkušenostem s německým trhem účastním za Mega Mobil významných veletrhů v Evropě jako spoluvystavovatel. Pravidelně vystavujeme samostatně také v Praze a Brně. Protože auta servisujeme a dovybavujeme, znám je snad do posledního šroubku. To mi při prodeji a domlouvání zakázek velmi pomáhá.

Viděl jsem, že nabízíte obytná auta na nejrůznějších podvozcích.

Dělají vestavby na podvozku Peugeotu, Citroenu, Fiatu, Manu, VW Craftu a Mercedesu Sprinter. Já preferuji Fiaty a Peugeoty a délky vozů 6 až 6,4 m.

Tedy spíše menší obytná auta? Pro kolik osob jsou určena?

Na jízdu vždy pro čtyři. Na spaní je každé pohodlné pro dvě, snesitelné pro tři až čtyři osoby, pokud se bavíme o vestavbách Mega Mobilu.

Jak se vám daří plnit obchodní plány výrobce?

Nad očekávání. Máme sice výhradní zastoupení pro ČR, ale prodáváme i do zahraničí. Toto se snažíme spíše omezit, protože je již vytvořena síť dealerů v Německu. Další zastoupení jsou v Rakousku, Norsku, Švýcarsku a nyní i v Česku s tím, že máme v plánu otevřít naši pobočku také na Moravě. Výrobce předpokládal, že prodáme do 10 aut za rok. Nám se za loňský rok, kdy jsme s prodejem začínali, podařilo prodat 26 vozidel a další vývoj určí koronavirus.

Jak si stojí slovinská značka v konkurenci ostatních?

Z hlediska vestaveb do dodávek patří Mega Mobil mezi top třídu, nad námi jsou sice ještě kvalitnější značky, ale ty jsou také výrazně dražší.

Kdo je vaším nejčastějším zákazníkem?

Novodůchodce, popřípadě lidé, kteří ještě pracují, ale mají dva roky do důchodu, a už mají tendenci cestovat po Evropě. Takže věková kategorie od 55 let výše. V autě chtějí cestovat dva, občas vzít vnoučata. Už mají za sebou to, že kdysi měli přívěs, pak si koupili velké obytné auto, aby zjistili, že to pro dva nemá cenu, a nakonec dospěli k tomu, že vestavba je na cestování daleko praktičtější.

Řešíte se zákazníky otázku: auto versus karavan?

K nám už lidé přicházejí s tím, že karavan měli a ten je omrzel. Důležitý je totiž styl dovolené, který preferujete. Když jedete dvakrát za rok k moři na jedno místo do kempu, je lepší karavan. Zapřáhnete, odvezete na místo, 14 dnů ho tam necháte stát, autem jezdíte na výlety. Kdežto obytná auta jsou na cestování. Každý den můžete být jinde, a to s karavanem nejde. A proto platí, čím je obytné auto menší, tím je na cestování lepší. Je obratnější a nenápadné. Můžete zastavit, kde chcete, a nikomu nepřekážíte. Na první pohled vypadá jako běžná dodávka.

Dají se vaše obytná auta použít i v zimě?

Mega Mobily jsou vybavené i na zimu, jsou dokonale odizolované, takže já osobně s nimi jezdím v zimě i na hory. Mají elektrické lednice, plynové kvůli bezpečnosti nenabízíme. Topení ale může být v obou variantách. Plynové nebo naftové. Naftové je na hory vynikající. Ale není to žádné přídavné topení jako v kamionech, ale topení s bojlerem značky Truma. Ohřívá vodu a regulérně auto vytopí, přičemž používá naftu z nádrže auta, odpadá tak starost, kde při delších cestách naplnit lahve s plynem.

Stává se, že si zákazník auto nejdříve půjčí a pak koupí?

Zákazník si musí nejprve zvolit účel, na jaký auto chce. Nechat si poradit a pak vyzkoušet auto v půjčovně. Polovina zákazníků už potom ví, do čeho jde. V momentě, kdy si od nás nové auto půjčujete, a jdete do koupě nového, tak vám půjčovné následně odečteme z ceny auta. To je náš bonus.

Dá se říct, že s vestavbou lze cestovat bez nutnosti platit za kempy?

V Čechách není žádný zákaz divokého kempování, ale v některých zemích vás mohou policisté směřovat vyloženě do kempu, pokud kempujete někde na parkovištích. Jenže je otázkou, co je to kempování. Pokud zastavíte, vytáhnete markýzu, stolek a židle, kempujete. Když ale jen zastavíte na parkovišti a přespíte, nikdo vás nevyžene. Vestavba je vhodná pro přespávání kdekoliv. Ne všude je ale úplně bezpečno. Jsou země, kde bych na parkovišti raději nespal. Třeba ve Francii vás vykradou na prvním parkovišti, baltské země jsou daleko bezpečnější. Platí, že čím vím na východ a na sever, tím menší nebezpečí. V kempech je nocování bezpečné většinou všude, tam si to ohlídají.

Jaké jsou ceny půjčovného?

Půjčovné se pohybuje od 2400 až po 3400 korun za den, podle velikosti auta a podle období. Na březen až květen máme mimosezónní sazbu, červen a září je něco mezi (cca 2600), a nejdražší jsou prázdniny. V tuto chvíli máme auta obsazená. A to nám ještě řadu výpůjček překazil koronavirus. Na zimu auta nepůjčujeme, sezóna nám vrcholí koncem října, začíná v březnu. Máme také množstevní slevy. Jakmile si auto půjčíte na více jak 10 dnů, už se cena snižuje. Není výjimkou výpůjčka na celý měsíc. Ale doporučujeme se domluvit s velkým předstihem. Od března už máme většinou auta nasmlouvaná na celou sezónu.

V půjčovně jsem viděl jen samá nová auta. Jak dlouho si je necháváte?

Auta jsou v půjčovně pouze půl roku. Nové auto si objednáme šest měsíců předem, v únoru nám je dodají, auto si odjede 25 000 km za sezonu a v listopadu se prodává jako půlroční. Dá se pak koupit o 100 až 150 tisíc levněji než nové.

Všude tady vidím vzorky potahů, podlahových krytin i materiálů na nábytek. Auta tedy konfigurujete na míru podle přání zákazníka?

U Mega Mobilů máme vzorníky a katalogy. Můžete si vybrat látky na potahy, další katalog je na ložnice a nábytek, matrace a boky, jiný na podlahy a nakonec i na výbavu. Vše můžeme ladit podle přání a vkusu zákazníka. Výhodou je, že firma se dříve zabývala výrobou textilií, takže v tom má velké zkušenosti. I proto jsou interiéry tak kvalitní.

Prodejci osobních aut se obávají poklesu odbytu, vy takové starosti nemáte?

U nás je to naopak. Prodej nových osobních aut klesá, hlavně firmy přibrzdily objednávky. U obytných aut to ale neplatí. Ještě nikdy jsem nezažil situaci, že bychom měli vyprodáno do posledního auta. Až letos. A to i přesto, že prodáváme nejenom Mega Mobily, ale i roční nebo nové obytné vozy ostatních značek. Náš záběr je napříč všemi výrobci. Evropa zjistila, že nemůže létat, a tak se musí jezdit. Řešit dovolenou obytným autem je teď velký trend.

A jak jde prodej ojetých osobních aut?

Na trhu se nic nezměnilo, ublížilo nám, že je dražší euro, což auta malinko zdražilo. Díky menší poptávce obchodníků byla zase ale o něco levnější. Výsledek je tedy nula od nuly, takže prodej zůstal zhruba na stejné úrovni. Stále vozíme jen ukončené operativní leasingy, tedy tři až čtyři roky stará auta, zásadně nebouraná, jenom od leasingových společností z Německa s historií.

Stále jste čistě rodinná firma?

Když sem někdo volá, pokaždé to vezme nějaký Mayer. Jsme tu celkem čtyři. Zakladatel Jiří, synové Lukáš a Petr, a také synovec Hynek. Pouze řidič na odtahovce není z rodiny. Provozujeme totiž ještě mezinárodní dopravu, kde přepravujeme auta po celé Evropě. Nová auta ven, ojetá nebo nová sem. Naše nákladní Iveco má za rok najeto 130 tisíc km. Práci máme rozdělenou tak, že Lukáš má na starosti jenom půjčovnu obytných aut, já dělám dopravu, obchod a prodej obytných aut. Petr s Hynkem se starají o dovoz a prodej ojetých vozů.

Mám takové tušení, že by se jednou mohla obytná auta vyrábět i v Rakovníku.

Tak to se mi musíte nejprve podívat do občanky na věk. To určitě nechystám, je to hodně složitá záležitost, souvisí s tím vývoj, homologace, všechno se to dělá na CNC strojích atd. To by se musel jedině vrátit čas o 30 let zpátky a to prý se nechystá. Nějaké plány sice ještě mám, ale spíše souvisejí s udržením kvality našich služeb, popřípadě rozšířením o další značku.

Pavel Sklenička

Více informací na www.rakar.cz a www.mega-mobil.cz

Katalog služeb

RAPORT.CZ
TYDENIK PRO RAKOVNICKO A NOVOSTRASECKO

Prezentace spadá do kategorie Úspěšný web

© Copyright 2009 Týdeník Raport - všechna práva vyhrazena


Bez písemného svolení vydavatele je zakázáno jakékoli užití částí nebo celku díla, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem,
mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce.