Foto

Ing. Pavel Gregorič

 

Využijí každý metr areálu, pivovarská prodejna bude na Vrchlického náměstí

Bakalář chystá velké exportní dodávky

Rakovnický pivovar má od července loňského roku nového majitele i vedení. Generálním ředitelem se stal Ing. Pavel Gregorič a jeho zástupkyní a marketingovou ředitelkou je Dr. Draha Pittnerová. Naposledy jsme s novým vedením hovořili vloni v létě. Od té doby jsme o pivovaru nepsali, proto nás zajímalo, co se za půl roku podařilo. Na otázky týdeníku Raport odpovídal převážně Pavel Gregorič (G), občas do rozhovoru vstoupila i Draha Pittnerová (P).

Co se změnilo od vašeho nástupu do funkcí?

Pivovar jsme přebírali v situaci, kdy byl v hluboké platební neschopnosti a to narušovalo vztahy s dodavateli, omezovalo možnosti pivovaru pracovat s kvalitními surovinami a přinášelo spoustu dalších problémů. Dnes je situace úplně jiná. Pivovar je standardní firmou, která plní veškeré své závazky a může si dovolit nakupovat velmi kvalitní suroviny, což dříve možné nebylo. To se ostatně projeví ve velmi krátké době i na kvalitě našich produktů. Myslíme si, že máme dobrý tým zkušených a pracovitých lidí. Připravujeme velké exportní dodávky a chceme vylepšit postavení také na vnitřním trhu.

Komu vlastně nyní rakovnický pivovar patří?

Nadnárodní skupině podnikatelů, obchodníků s pivem. Mají silné partnery v mnoha zemích, dodávají na mezinárodní trhy kvalitní česká a německá piva. Pivo Bakalář se dlouhé roky vyváželo do SSSR a do některých zemí bývalého Sovětského svazu se opět úspěšně vyváží. Vlastníci jsou přesvědčeni, že značka Bakalář se bude rozvíjet a má obrovský exportní potenciál pro evropské i světové trhy. Plánují také vyrábět v Rakovníku další nové značky českých piv, které pro ně už několik roků vaří jiný český pivovar.

Jaký byl výstav pivovaru v roce 2009 a 2010?

Rakovnický pivovar má za sebou složité dvacetiletí. V roce 1990 uvařil 200 000 hl, to je nejvíc piva v historii. Potom ho Pivovary Bohemia Praha začaly pronajímat a výstav klesl až na 45 000 hl. V roce 1997 byl uzavřen a nevařil dlouhých sedm roků. Pivovar v roce 2004 začínal od nuly a teď se sedm roků Bakalář pomalu na trh vrací. Dnešní vlastníci vstoupili do pivovaru až ve druhé polovině loňského roku a je těžké prosadit se v konkurenci, která neztrácela čas. Teď zásobujeme asi 120 gastronomických zařízení. V roce 2009 výstav byl 13 231 hl a vloni to bylo také zhruba 13 000 hl.

Kolik piva hodláte vyrobit a prodat v letošním roce?

Jednoduše tolik, aby pivovar začal vydělávat a aby se hospodaření dostalo do černých čísel. Letos bychom rádi dosáhli výstavu 50 000 hl a uvedli pivovar do takového stavu, aby v dalších letech mohl vyrábět i dvakrát, třikrát více piva v odpovídající kvalitě.

Jaké úkoly a změny čekají pivovar v nejbližší době?

Hlavní zátěž nastane v květnu. Protože se potřebujeme připravit na exportní zakázky, investují se desítky milionů korun do technického zařízení té nejvyšší kvality. Předpokládáme, že k 15. květnu bude polovina dnešní „lahvárny“ vyměněna, instalováno bude zcela nové zařízení. Investice se dotýkají i ostatních oddělení. Teď jsme tím všichni plně zaměstnáni, probíhají výběrová řízení na dodávky strojů a další procesy. Je to hodně práce. Ale myslíme si, že pivovar se nadýchává, a jednou bude tato investice považována za historickou etapu, kdy se v pivovaru dělo něco podstatného.

Budete měnit i sortiment?

Foto

Snímek z loňského Dne otevřených dveří v rakovnickém pivovaru. Role moderátora se ujal Vlasta Korec.

 

Nijak zásadně. Dojde pouze k jediné změně. Měli jsme standardně v sortimentu i 17 stupňové pivo, ale uvažujeme, že ho stáhneme z výroby, protože dnešní spotřebitel nechce pít takhle silná piva běžně. Preferuje nízkostupňové pivo s tím, že musí mít takové vlastnosti, aby si na něm pochutnal. Silnější piva mají své místo v sortimentu jako určitá příležitostná specialita, ale ne jako součást stálého sortimentu.

Dočkáme se Bakaláře v plechovkách?

G: Na exportu určitě.

P: A pokud budeme pivo v plechovkách vyrábět na export, bude snad časem možnost ho nabídnout i na českém trhu.

G: To je ale otázkou tzv. zalistování v marketech. Nejmenší dostupná výrobní šarže pro plechovky je dvě stě padesát tisíc kusů. Méně vám nikdo nevyrobí. Přitom pro zahraniční trh musí plechovky obsahovat jiné údaje než pro domácí, takže i pro tuzemsko musíme prodat 250 tisíc piv. To bez spolupráce s velkými obchodními řetězci není možné. Pokud bude zájem o zalistování v obchodních řetězcích, tak ano. Budou i na vnitřním trhu. Ale je to otázkou jednání.

Chystá se den otevřených dveří?

Zcela určitě se chceme vrátit k setkávání s veřejností. Až budeme uvádět do provozu nové zařízení, určitě si to zaslouží připomenutí veřejnosti. Uskuteční se za přítomností tisku.

Měl jsem na mysli hudební festival, který se v posledních letech uskutečňoval ať už na Husově náměstí nebo vloni přímo v pivovaru.

P: Něco podobného bychom rádi obnovili, ale termín zatím ještě neznáme. Abychom mohli veřejnost pozvat do pivovaru, čekají nás také opravy budov, výměna okapů, rekonstrukce fasád apod. Každopádně jedno víme jistě. Naše akce už se nikdy nesmí termínově potkat s podobnou událostí v Krušovicích. Souběh byl nešťastný, bohužel, organizace šla vloni mimo nás, takže jsme to nemohli ovlivnit.

Co se týče směřování exportu. Kde kromě Ruska se rakovnické pivo objeví?

Máme dva hlavní směry exportu. Máme prognózu na export 30 tisíc hl mimo území Ruska, a k tomu export do Ruska, který bude pro nás nosný.

Kam pivo vyvážíte a jak chcete export rozšiřovat?

Z loňské produkce jsme 3 670 hl - tedy téměř třetinu - prodali za hranicemi. Nejvíce do Ruska (1554 hl), Anglie (1101), USA (663), na Ukrajinu (374) ... a ještě do dalších osmi zemí menší objemy. Vzhledem k možnostem našich vlastníků export určitě výrazně poroste a brzy převýší prodeje na tuzemském trhu. To je jedna z hlavních cest, jak zlepšit výrazně ekonomiku pivovaru. Zároveň věříme, že časem rozvineme i tuzemský trh. Stále budeme regionálním pivovarem, který bude směřovat těžiště své činnosti do regionu.

Chystáte nějakou změnu ohledně pivovarské prodejny?

Foto

Pivo Bakalář teklo proudem.

 

Získali jsme prodejnu na Vrchlického náměstí, která se nyní přestavuje. Nebude tedy přímo v areálu pivovaru. Rozsáhlý export, který připravujeme, bude velmi náročný na skladové kapacity. Budeme potřebovat každý metr a výhledově si zřejmě budeme muset pronajmout i nějaké skladové plochy mimo areál. Proto jsme se rozhodli vybudovat prodejnu mimo pivovar a zhruba do měsíce by měla být otevřena.

Dočkáme se v Rakovníku i restaurace, která by byla vlajkovou lodí pivovaru?

Investice, které se v současné době vkládají do pivovaru, jsou v desítkách milionů. Vybudovat kvalitní restauraci je v podobných relacích. A to je opravdu hodně peněz, takže v tomto ohledu bych tomu ještě nechal trochu času.

Rozšířili jste v regionu počet provozoven s rakovnickým pivem?

G: Počet gastronomických objektů s naším pivem narostl. Možná o 15 až 20 procent. Naším cílem je samozřejmě ještě větší nárůst, ale chce to více času.

P: Potýkáme se s tím, že jsou tu nějaké špatné zkušenosti z minulé doby. Obchodní zástupci musí velmi trpělivě vysvětlovat, že je nyní všechno jinak. Je zajímavé, že se nám daří spíše v regionech, které dosud s rakovnickým pivem neměly nikdy nic společného. Neratovicko, Litoměřicko. Tam má rakovnické pivo obrovský úspěch.

G: Ten pohled je formován minulostí. Jak se pivovar choval, tak se na nás lidé dívají. Ale kde se na nás dívají bez jakýchkoliv předsudků a mohou hodnotit, jak se chováme nyní, tam jsme velice úspěšní.

Budete měnit grafiku etiket. Stávající jsou takové smutné.

P: Ve spolupráci s kvalitním grafikem jsme připravili novou kolekci etiket, které navazují na stávající, ale jsou výraznější, mají zářivější barvy a celkově vypadají lépe. Máme velkou radost, že jsme se velmi rychle dopracovali k nové kolekci. Začali jsme v prosinci a už je více méně hotovo. Těšíme se také na nový balicí stroj, kde je možné používat bez problémů různé druhy kartonů na základě jednoduché změny v počítači.

Všiml jsem si, že už máte v rezervované kulturní centrum na rok 2012 pro pivovarský ples. To je také příjemná zpráva.

P: Letos máme ještě jiné starosti, takže jsme ples vynechali, ale na příští rok akci určitě obnovíme.

Nehrozí pivovaru další prodej nebo úplné uzavření?

G: Pokud se podaří naplnit představy našich majitelů, má před sebou rakovnický pivovar velice dobré roky.

Pavel Sklenička

Katalog služeb

RAPORT.CZ
TYDENIK PRO RAKOVNICKO A NOVOSTRASECKO

Prezentace spadá do kategorie Úspěšný web

© Copyright 2009 Týdeník Raport - všechna práva vyhrazena


Bez písemného svolení vydavatele je zakázáno jakékoli užití částí nebo celku díla, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem,
mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce.