Foto

Paní Savageová v podání Ivy Raisové (stojící) seznamuje ostatní se svým plánem, jak získat peníze.

Janovští ochotníci se vrátili k paní Savageové do blázince

Madis nezklamal. Umí to vůbec?

JANOV. I k další divadelní hře si může Madis Janov připsat slovo úspěšná. Ochotníci pro letošní rok nastudovali hru od Johna Patricka Paní Savageová v rozpacích a třikrát se s ní prezentovali divákům. Hra měla premiéru v květnu, druhé představení se konalo 22. října a o uplynulém víkendu proběhla derniéra.

Jméno paní Savageová už příznivci Madisu znají. Hra je totiž volným pokračováním Podivné paní Savagové, kterou ochotníci nastudovali před třemi lety. I její uvedení bylo úspěšné, proto se režisérka Hanka Chudomelová rozhodla, že se k příběhu bohaté podivínky, která rozhazuje miliony na velmi netradiční projekty, vrátí. V první hře se paní Savageová ocitla v ústavu pro duševně choré nedobrovolně, zavřely ji tam její děti, jimž se nezamlouvalo plýtvání dědictvím. V jejím pokračování přichází zchudlá milionářka do ústavu dobrovolně, aby zde našla klidné útočiště před světem. Jenže problém je v tom, že se sanatorium nachází ve finanční tísni a hrozí mu brzký konec. Záchranu paradoxně přinese dvojice lupičů, původně se jevící jako jediná hrozba zdejších zavedených pořádků.

Už po premiéře Podivné paní Savageové režisérka věděla, že se k této postavě vrátí. „Se scénářem jedničky jsme si půjčili i scénář ke dvojce. Tu jsem na rozdíl od první hry, kterou jsem viděla jako televizní inscenaci, neznala. I druhý scénář se mi líbil. Chovanci ústavu jsou strašně vděčné postavy, které se dobře hrají a také se líbí divákům. A kromě paní Savageové, která je na scéně prakticky pořád a má to nejnáročnější, jsou texty mezi ostatní postavy hezky spravedlivě rozdělené,“ vysvětluje režisérka.

Tři z herců, kteří se objevili v první paní Savageové, si své role zopakovali (Jarda Smutný – Hanibal, Martina Houdková – Fairy May, Hynek Dörner st. – doktor Emmet). Protože původní představitelku hlavní role Táňu Staffovou tentokráte zradil nedostatek volného času, obsadila režisérka do role Ethel Savageové Ivu Raisovou (minule paní Paddyová) a paní Paddyovou tentokráte hrála Eva Korejsová (minule Florence). „Původně jsem chtěla úplně navázat s tím, že opakující se role budou hrát stejní herci, ale ve výsledku jsem byla ráda, že došlo k některým změnám. Alespoň jsme si nepřipadali, že se opakujeme,“ říká Hanka Chudomelová.

Novými posilami hry byla Bohunka Raisová (Florence), Jana Stuchlá (zdravotní sestra Kristýnka), Josef Valín (strážník), Tadeáš Kačírek (John Henry) a především Ondřej Rais s manželkou Janou. Právě tito dva vnesou nejen do celé hry, jež má velmi rozvláčný začátek, ale i samotného představení tu správnou jiskru. Díky nim začíná příběh diváka skutečně bavit. Zatímco On­dřej (syn Ivy Raisové a miláčka janovského publika Jirky Raise, který měl tentokráte pouze roli diváka) už s Madisem hrál, jeho žena Jana si v paní Savageové odbyla premiéru. Manželé byli úžasní a díky tomu, že režisérka jejich postavám lupičů Ala a Jeannie změnila image z původních hippie na punkery, měl divák dojem, že byly role psány přímo pro ně. Ondřej uplatnil svoje tetování, Jana hluboký hlas, který přidal lupičce na drsnosti. Janovští ochotníci snad ani ne­umějí své diváky zklamat.

Zmodernizování hipíků nebylo jedinou úpravou scénáře. „Některé repliky jsme zjednodušovali a vyškrtávali. V některých pasážích mi překlad přišel takový archaický a hlavně jsme se snažili zkrátit a uvolnit závěr. V původní podobě byl až moc sentimentální. I teď je sice tak trochu na hraně, ale už je alespoň trochu snesitelný,“ uzavírá režisérka, která se brzy začne poohlížet po další hře k nastudování. Mezi tím by se měl režisérského postu opět ujmout principál divadla Hynek Dörner st.

Markéta Hartlová

Anketa
Co říkáte novému parkovacímu systému na Husově náměstí, který město spustí od 1. 8.?
Katalog služeb

RAPORT.CZ
TYDENIK PRO RAKOVNICKO A NOVOSTRASECKO

Prezentace spadá do kategorie Úspěšný web

© Copyright 2009 Týdeník Raport - všechna práva vyhrazena


Bez písemného svolení vydavatele je zakázáno jakékoli užití částí nebo celku díla, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem,
mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce.