Foto

Divadlo Veselé skoky pobavilo jako host přehlídky pohybovou smrští Baby box. Foto -lep-

XXIX. přehlídka bez přímé nominace i bez Oříšků

Popelka zůstala v tradičních kolejích

RAKOVNÍK. Pět hektických divadelních dnů letošního listopadu je za pořadateli, účastníky i diváky – XXIX. Národní přehlídka amatérského činoherního divadla pro děti – Popelka 2010 je již minulostí. Po předloňské úrodné nadílce úspěšných inscenací (jedna nominace a tři doporučení na Hronov) se loňská Popelka po kvalitativní stránce vrátila na svůj standard a letos z něho neuhnula.

Žádný TV škvár

Letošní Popelka potvrdila trend několika posledních ročníků, a to příklon většiny souborů k principům tzv. antiiluzivního divadla, kde hra není jen prostředkem, ale stává se smyslem celkového inscenačního záměru. „Na první pohled to vypadá, že tento princip divadla je jednodušší a efektnější, ale to je jen zdání,“ zdůraznil v závěrečném hodnocení předseda poroty Milan Schejbal. „Je však potěšitelné, že z oblasti dramaturgie vymizely televizní škváry, které nemají hlavu ani patu. Naště­stí jsme na této vrcholné přehlídce každoročně svědky kvalitnějších a kvalitnějších inscenací. Škoda jen, že režijní složka značně pokulhává za dramaturgickou.“

S pračlovíčkem

Mezi účastníky přehlídky se letos objevili tři nováčci a rozhodně se neztratili. Jako první se představilo Divadlo Tramtarie Olomouc. V příjemné inscenaci z vlastní dílny O pračlovíčkovi se Olomoučtí nechali inspirovat televizním večerníčkem. Režie v tomto případě vyšla ze základního modelu, který zná divadlo od nepaměti, že „divák je chytřejší než postavy na jevišti“. V tomto divadle na divadle bylo velkým kladem inscenace herecké pojetí role pračlovíčka v podání Martina Dědocha. Druhým nováčkem letošní Popelky byl DS ŠOK ze Starého Města pod Sněžníkem, který přivezl dramatizaci notoricky známé Exupéryho knihy Malý princ pod názvem Za hvězdou malého prince.

Ostrov tet

Původním textem se pyšnila i inscenace Tři prasátka DS Prkno z Veverské Bítýšky. Její děj byl redukován jen na to nejnutnější a počítal s divákovou znalostí pohádkové předlohy. Svěží podívanou si diváci užili především díky sympatickému hereckému projevu všech zúčastněných. Asi nejobjevnějším dramaturgickým počinem letošní Popelky bylo uvedení předlohy anglické spisovatelky Evy Ibbotsonové Ostrov tet v podání souboru Červiven SPgŠ Krnov, dalšího nováčka přehlídky. Červiven byl zároveň prvním souborem, který se poctivě pokusil o interpretační divadlo. Na jevišti tak ožil silný příběh dvou dvanáctiletých dětí, kterým jejich rodiny nenabízejí žádné smysluplné podněty k životu ani dostatečné citové zázemí.

Pták Ohnivák

Jedinou skutečně iluzivní inscenací letošní Popelky byla adaptace známé Erbenovy pohádky Pták Ohnivák a liška Ryška, kterou uvedla 1. neratovická divadelní společnost. Velmi ambiciózní projekt je osobitou interpretací Jílkovy předlohy, kterou přetváří k jakési jevištní básni. Přehlídku uzavřel DS Bezgest Moravský Krumlov s inscenací O rytíři Bojanovi. Původní text je víceméně anekdotou v tradici ladovských „pohádek naruby“. Sympatický „folkový muzikálek“ zaujal především drivem protagonistů a vtipnými loutkovými sekvencemi.

Na Hronov s doporučením

„Každá z předvedených inscenací nabídla alespoň v některé ze složek svébytný přístup k amatérskému divadlu pro děti, byť žádná z nich nedosáhla takových parametrů, abychom ji jako odborná porota mohli s klidným svědomím nominovat,“ uzavřel předseda poroty. Na Jiráskův Hronov 2011 tak letos porota „pouze“ doporučila inscenaci O pračlovíčkovi divadla Tramtarie Olomouc. Nenašel se ani vítěz soutěže Oříšky pro Popelku. Dramatické texty se sice sešly, odborná porota je pročetla, ale bohužel došla k názoru, že si žádný z nich nezaslouží ocenění.

Lenka Pelcová

Anketa
Co říkáte novému parkovacímu systému na Husově náměstí, který město spustí od 1. 8.?
Katalog služeb

RAPORT.CZ
TYDENIK PRO RAKOVNICKO A NOVOSTRASECKO

Prezentace spadá do kategorie Úspěšný web

© Copyright 2009 Týdeník Raport - všechna práva vyhrazena


Bez písemného svolení vydavatele je zakázáno jakékoli užití částí nebo celku díla, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem,
mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce.