Obálka

Pár vět o sporu Koutecký versus Novák

Když se vrátím z Prahy do Rakovníka z koncertu orchestru Glenna Millera či Gustava Broma nebo Bohemia big bandu a přečtu si v Raportu, že Melodie v Čisté prznila hudbu, přijde mi to jako bezvýznamná věc, naprosto nepodstatná záležitost, která nestojí za povšimnutí. Za několik dní ta euforie z Prahy vyprchá, vrátím se nohama na zem a za týden je v Raportu reakce kapelníka Melodie. Náhle mne ta záležitost začne zajímat, protože znám Petra Nováka i Marcela Kouteckého řadu let. Ta žabomyší válka okresního formátu ve mně probudí samozvaného kritika, který má „nadhled“, protože působí v této oblasti už dlouhou řadu let a zná se (díky své dceři) s řadou profíků.

Petr hrál a zpíval v Melodii ještě v době, kdy měla solidní dechovou sekci i rytmiku. Z tohoto pohledu zřejmě hodnotí Melodii současnou. Já bych nepoužil slovo „przní“, spíše bych se přiklonil k výrazu, že Marcel hudbu pouští z keybordu a sequenceru, což v podstatě sám přiznává. Využívá moderní techniku. Dva dechaři hrající živě (bez not), dvě zpěvačky, které si musí dávat bedlivý pozor na to, aby jim ani jedna doba neutekla, protože přístroj nepočká. Nevím, jaký je Petr kytarista (Marcel kritizuje jeho sóla), vím, že Marcel je harmonikář, není klavírista. Jako zpěváka pamatuji Petra ještě z dob soutěží „Hledáme nové talenty“, protože jsem s kapelou Merkur řadu let tyto soutěže doprovázel a psal pro talenty aranžmá. Petr je bezesporu lepší zpěvák než Marcel. O tom snad nikdo nepochybuje.

Za nejvýznamnější Petrův počin považuji založení kapely Ideal Band, která je v současné době na vrcholu své kariéry. Marcela mám rád, ve škole nezlobil, často se hlásil, byl zdvořilý a pravdomluvný. Důkazem jsou jeho slova, že „…doba velkých orchestrů je již za námi.“ Současná ekonomická situace a technická náročnost aranžmá skladeb nás tlačí k tomu, aby některé nástroje byly nahrazeny keybordy a sequencery. Má naprostou pravdu. Bohužel. Kde vzít dechovou sekci, která by zahrála náročná aranžmá skladby, kde vzít špičkového kytaristu, basistu a bubeníka? A kdo by tak velkou kapelu zaplatil? Pryč jsou ty doby, kdy sedmnáctičlenný Merkur hrál na plese za 2 000 Kč. Byl to tehdy průměrný měsíční plat. Dnes je průměrný plat kolem 23 tisíc (možná se mýlím). Rád bych viděl pořadatele, který by tuto částku zaplatil kapele okresního formátu. Proto jsou tady dua, tria, sóloví, zpívající keybordisté, jejichž hudba zní jako velká kapela. Živé umění je nahrazováno technikou. Moderní keybordy jsou k tomu přímo určeny a Marcel nedělá nic jiného, než že je s úspěchem používá. V našem regionu je takových tanečních kapel většina. Ty, které hrají stoprocentně živě, spočítáme možná na prstech jedné ruky. Pořadatelům je jedno, jestli je kapela pětičlenná nebo desetičlenná. Obě dostanou stejný peníz, např. 10 tisíc Kč. Neexistují žádná pravidla o tom, že by napůl umělá kapela měla být levnější než ta, která hraje živě. Skoro se divím pořadatelům, že si na tancovačku nevezmou diskžokeje, který by hrál repertoár jako taneční kapela. Bylo by to v nejlepší kvalitě a nejlevnější. Můžeme na to, Petře, nadávat, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je všechno, co se s tím dá dělat. (Parafráze). Dokud „tancovačkoví“ lidé nezačnou upřednostňovat živou kapelu před umělou, nic se nezmění. A tak nejživější kapelou je Brass Band, který se obejde klidně bez elektřiny. Tam znějí všechny nástroje akusticky, ke zpěvu jim stačí i hlásná trouba. Nic není ošizeno, nahrazeno, žádný „podfuk“.

Za 1. republiky vyhrávali flašinetáři. Točili klikou a skříňka hrála. Ovšem ne každý směl takhle vydělávat. Bylo to povoleno jen válečným invalidům. Dnešní umělé kapely k tomu žádné povolení nepotřebují, a tak jich je jako máku. Časem se flašinetáři vytratili. Kdo ví, bude-li se historie opakovat, tak jako se opakuje v jiných oblastech (např. v politice).

Josef Černík, Rakovník

Zveřejněné dopisy nemusejí vyjadřovat názor redakce a za jejich obsah nesou plnou zodpovědnost jejich autoři.

Katalog služeb

RAPORT.CZ
TYDENIK PRO RAKOVNICKO A NOVOSTRASECKO

Prezentace spadá do kategorie Úspěšný web

© Copyright 2009 Týdeník Raport - všechna práva vyhrazena


Bez písemného svolení vydavatele je zakázáno jakékoli užití částí nebo celku díla, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem,
mechanickým nebo elektronickým, v českém nebo jiném jazyce.